Modré zóny (ZPS)

Kauza: Zřízení zón placeného stání na Jižním Městě
mapa ; park. automaty ; prezentace ; historie

• Proč chce MČ P11 zavést ZPS? U metra Háje prý parkují auta mimopražských návštěvníků Prahy, čímž zabírají místa rezidentům JM. Nebo prý plní místní parkoviště, kam nyní zdarma staví své vozy občané JM. Zavedení MZ znepříjemní parkování "cizákům", tvrdí MČ. Otázkou zůstává, zda tímto počinem nebudou více omezeni občané JM.

oddelicka

MZ.klic

Kritika ZPS dopadá zejména na jejich plošné zavedení. Aby se zabránilo údajnému přílivu cizích aut, musely by se se do zóny zařadit i vzdálenější lokace s velkými parkovišti, kde by tito mimopražští "vetřelci" vozidlo zdarma zaparkovali a odtud se pěšky vydali na metro a poté do centra města. Ovšem tento jev je diskutabilní. Občané využívající volná parkoviště nemohou potvrdit, žejim cizí zabírají místo a onitím pádem nemají kde parkovat. Lze říci, že volná parkoviště musí býti do MZ zařazena, neboť budou prvním místem, kam nikoliv mimopražští, nýbrž rezidenti houfně přeparkují svá vozidla, pakliže v místě jejich bydliště budou ZPS zavedeny. A tento krok by značně zkomplikoval dopravu v lokacích, kde nyní žádné výrazné problémy s parkováním nejsou pozorovány. MČ sice s oblibou objíždí kritická místa lokací -např. ul. Kropáčkovu-, a fotí požární vůz, kterak se proplétá úzkou komunikací s přesností na centimetry od parkujících vozů, ovšem zde nutno dodat, že ne vždy tu bylo parkování povoleno po obou stranách ulice. Dnes vozidla stojí všude, kde je místo, čímž průjezdnost komunikace skutečně trpí. Pokud by se zavedl původní způsob parkování na jedné straně, zbytek vozidel by musel vyhledat nedaleké volné parkoviště a vozovka by se o 120cm rozšířila. Zavedení ZPS do těchto oblastí situaci nezlepší, neboť tu neparkují "nepražáci", hledající parking na pár hodin, ale rezidenti, přející si mít své vozy na dohled.

Zóny nebudou jen modré (určené pro majitele dlouhodobých parkovacích karet), ale i zelené (placené parkování do 6 hodin) a oranžové (placené parkování do 2 hodin) - obojí placeny skrz automaty. Nárok na zakoupení parkovacích karet pak budou mít občané mající na území P11 trvalé bydliště, vlastníci nemovitostí či podnikatelé mající na P11 sídlo firmy nebo objekt podnikání (provozovna). Karty pro rezidenty budou vydávány na jeden rok na registrační značku vozidla, tj. fyzickým osobám, mající trvalé bydliště ve vymezené oblasti a sólo pro každý vůz. Karta nebude přenosná, její majitel může stát v zóně smíšeného parkování modrá-zelená nebo modrá-oranžová. Tam budou moci za poplatek parkovat i návštěvy občanů. A nemusí to být jen tito, obdobně zaplatí řemesníci či stěhováci, ovšem částku obratem naúčtují zákazníkovi, za nímž jedou. ZPS se tak dotknou i občanů, kteří žádná motorová vozidla nevlastní.

Ceny parkovacích karet

• Rezident: 1 vůz = 700,-/rok 2. vůz = 7000,- Každý další = 14 000,-

• Abonent: 12 000,- (může mít i kartu přenosnou se svým obchodním jménem)

• Rezident starší 65 let = 350,-

Kliknutím přejdete na mapu

Koupí karty získává občan kousek plastu, nikoliv místo na parkování! Tento fakt často nebývá dotazovaným občanům P11 znám. Zřízení MZ v oblastech, kde neparkují mimopražští řidiči, je zbytečné a vyvolá komplikace tam kde nyní nejsou, neboť v lokaci budou parkovat stále stejní občané, ovšem začnou za to platit a platit budou i jimi pozvané návštěvy. Proto občané bydlící dále od metra MZ odmítají, nepřinesou jim výhody.

Kolik stojí zřízení MZ? > Předpoklad je 12 – 14. mil.
Kolik stojí roční provoz MZ? > Předpoklad je 6 mil. ročně.
Kolik peněz se ročně vybere? > Optimální tržba je 14 mil.
Kolik z toho bude mít P11? > Až 2,7 mil.

Dne 28.3.2012 byl zveřejněn článek, v němž starosta Mlejnský říká: "Chodíme na pravidelné schůzky se zástupci bytových družstev, hovoříme o tom i s nájemci obecních bytů, většina našich obyvatel vidí parkování na Jižním Městě jako problém a k parkovacím zónám se staví pozitivně.“ Těžko říci, s kým radnice jednala, jediné co občané registrovali, byla jakási nenápadná anketa v pošt. schránkách, podaná způsobem, jako že se týká jen motoristů, čím se rovnou do diskuze nezapojila masa občanů bez vozidel, následně považovaná za  občany, kteří si ZPS přejí, neboť je nepřipomínkují. Za pofiderní lze považovat i formu plošného dotazování obyvatel, protože pokud se na jednom konci JM zeptáte občana, zda není proti zavedení MZ na druhém konci sídliště, téměř jistě proti zavedení nebude. OS Hezké Jižní Město se na podzim 2012 tázalo občanů bydlících v zóně budoucích ZPS a hle, téměř všichni z dotazovaných nemají o zóny zájem!

2013.04.26.parkoviste.plickova

Info 29.6.2012 > Dle informace od ing. Kotrby z odboru dopravy bude v průběhu prázdnin zpracována zadávací dokumentace pro veřejnou zakázku na správce ZPS. Tuto zadávací dokumentaci musí vzhledem k její výši schválit zastupitelstvo hl.m. Prahy. Předběžný termín tohoto kroku je plánován na 14.9.2012. (usnesení, kterým Rada hl.m. Prahy záměr MZ dne 26.6.2012 schválila, má č. 966)

Senátor Milan Pešák o ZPS (6.12.2012) > "O realizaci projektu modrých zón zatím není rozhodnuto a zvažování všech pro a proti probíhá jak na Úřadě městské části, tak v rámci ODS a patrně i dalších koaličních seskupení tvořících Radu MČ." ... "Provozovatelem modrých zón je Hlavní město Praha; městská část svůj projekt vytvářela v součinnosti, přesněji dokonce na popud příslušné komise Magistrátu. Reálným termínem spuštění další etapy zavádění "modrých zón" na území hlavního města se jeví 1.1.2014. Které městské části se do projektu zapojí a které nikoli, nebude známo dřív, než v 2. čtvrtletí 2013." ... "Vytvoření projektu modrých zón na území městské části neznamená jeho automatickou realizaci. Mohu Vás ujistit, že proces posuzování jeho prospěšnosti i negativ pro občany i městskou část probíhá velmi důkladně a výsledek je v tuto chvíli naprosto otevřený. "

Související odkazy / soubory

  • Prezentace ZPS > zde
  • Projektová dokumentace MČP11 > zde
  • Prohlášení občanů > zde
  • Info k prohlášení > zde
  • Ukázky z mnoha dopisů občanů, žádajících zastavení ZPS > SVJ 235 ; SVJ 238
  • Náměstek primátora Nosek odpovídá > zde
  • Náměstek primátora Nosek odpovídá SVJ Hněvkovského 1373 > zde
  • Koncepce řešení dopravy v klidu na P11 (2009) > zde
  • Aktualizace koncepce řešení dopravy v klidu na P11 (2011) > zde
  • Místostarosta Meixner informuje v Klíči 2/2013 o ustoupení MČP11 od ZPS > zde
  • Rozšíření parkovacích zón v Praze se odkládá > článek (novinka: s jednou kartou zaparkujeme na více místech!)

  oddelicka

Související články na webu HPP 11

  • Zlepší modré zóny na Jižním Městě situaci s parkováním nebo jen vytáhnou od obyvatel peníze? > zde
  • Chcete zabránit modrým zónám v místě Vašeho bydliště? > zde
  • Petice k modrým zónám - téměř 1200 podpisů > zde

Komentáře  

+8 # Martin 2016-07-26 10:18
Řešit parkování modrými zónami je již potvrzený nesmysl. Modré zóny mají smysl někde v historických centrech měst, ale nikoliv tím řešit parkování napříč celou Prahou. Zájem o ně mají jen zainteresované osoby, které budou jen inkasovat peníze za "plastovou kartičku" nikoli za místo.
Opravdu někdo chce aby, když k němu pojede návštěva na pár dní nedej bože týden, aby za parkování platila neskutečné peníze nebo všechny věci tahali někde z daleka, aby nemuseli platit a navíc měli auto někde, kde ho nebudou moci snadno zkontrolovat? To samé řemeslníci nebo naopak, starší lidé, když budu v místě s modrou zónou (bez auta) a budou potřebovat, aby k nim někdo přijel a nakoupil jim, když třeba budou nemocní. To se lidi nedoplatí!!.
Co lidé, kteří zde bydlí, ale např. z určitých důvodů nechtějí měnit své trvalé bydliště (např. živnostník, který by se změnou trvalého pobytu musel vše hlásit na úřadech, změnit vizitky, internetové stránky, hlavičkové papíry apod. (zvýšené náklady).
Problém modrých zón není v tom, že by ti "cizáci" tady zabírali místo místním, protože "cizáci" přijedou ráno a odpoledne jedou domů, ale problém je zaparkovat večer. Na sídlištích je spousty míst, kde relativně drobnou úpravou lze získat více míst (např. při podélném parkování - lze v určitých místech sebrat kus nevyužívaného pozemku a rozšířit toto místo. Auta pak místo toho, kde se vejde 5 aut podélně, mohou parkovat vedle sebe a vejde se jich tam 2x tolik. Pár míst tam a pár zase tamhle a problém s parkováním se rozhodně sníží, a že takových míst lze na sídlištích najít x je zřejmé. Jen asi není ochota to takto řešit pro lidi. Jednoduší je pomalovat Prahu modře a blbci plaťte a my vám ještě vysvětlíme, že je to pro vaše dobro.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
+3 # Pavel 2016-08-03 18:21
Proč Praha neupřednostní parkovací domy před budováním „modrých zón“, před kterými varovali někteří odborníci na dopravu. Byl to např. profesor Moos z ČVUT dopravní fakulty. Přesně popsal, jaké problémy tento systém sebou přinese – splnilo se do puntíku.
Mám několik známých v Praze 2, 7, 10, 11. Všichni mají společný problém. Nejsou to mimopražští motoristé se svými vozy. Jde o to, že občané žijící v jejich ulicích vlastní vice vozu, než je tam parkovacích míst. Odpoledne a večer, nemají kde zaparkovat. Tento problém nevyřeší modré zóny.
V západní Evropě je výstavba parkovacích domů a podzemních garáží celkem běžná záležitost. Dokonce se tyto objekty staví i v historických částech měst. Praha ušetřila za minulý rok 12 miliard. Co miliarda to 4 ÷ 5 parkovacích domů. Kdyby se investovala 1 miliarda ročně, za 5 let to je 20 parkovacích domů za 10 let 40 parkovacích domů. To už by se muselo v našich ulicích projevit.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Copyright © 2017 Hnutí pro Prahu 11. Všechna práva vyhrazena.
By Free joomla 1.7 Templates
TOPlist